کد مطلب:3201 چهارشنبه 27 مهر 1390 آمار بازدید:782

آئين سلامتي 4
شبكه ولايت - طب اسلامي

55:28

دانلود   9.52 مگابایت
بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي اسماعيلي
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما بينندگان گرامي همانطور كه قول داده بوديم با چهارمين قسمت از برنامه آئين سلامت در خدمت شما بوديم و در جلسه قبل با برنامه قلب و عروق در خدمت شما بوديم و از محضر دكتراي قلب و عروق و متخصص طب اسلامي آيت الله ضيائي استفاده ميكرديم .
در برنامه قبل درباره چيزهايي كه باعث تقويت قلب و عروق ميشد سؤالاتي پرسيده شد ، در اين زمينه چند روايت باقي ماند اگر ممكن است به آنها بپردازيد ؟
آقاي ضيائي
صحبت در قلب و عروق بود و برخي از چيزها بود كه بازدهي قلب را بالا مي برد و باعث طول عمر توأم با سلامتي ميشود و در روايت شيعه از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم روايت داريم كه اگر كسي دوست دارد از قساوت قلب خارج شود و رأفت و رقت قلب داشته باشد و خشونت بيجا نداشته باشد علاوه بر اينكه تزكيه نفس كرده باشد پاكي و تطهير ظاهري قلب هم كرده باشد مثلاً انجير رسيده « مَنْ أَرَادَ أَنْ يَرِقَّ قَلْبُهُ فَلْيُدْمِنْ أَكْلَ الْبَلَسِ وَ هُوَ التِّين » حتي در تخصصي ميوه درماني و گياه درماني است كه اگر كساني ضعيف و لاغر هستند به آنها گفته ميشود كه هر روز انجير توأم با بادام زميني و بادام درختي بخورند بدن آنها فربه ميشود .
روايات ديگري است كه قساوت قلب مي آورد مثل استماع لهويات و موسيقي رقص آو علاوه بر اينكه حرام است قساوت قلب هم مي آورد .
كسانيكه صيدهاي لهوي ميكنند و تفريحات غير سالم دارند و به محيط زيست آسيب ميزنند و شكار بيرويه دارند و گوشت شكار زياد ميخورند قساوت قلب مي آورد و مصرف گوشت شكار اسيد اوريك خون را بالا ميبرد و دچار نقرص و ام اس يو ميشوند .
يا اگر در دربار سلاطين جور رفت و آمد كنند قساوت قلب مي آورد و خدا را شكر مردم ما در اين زمان از اينكار ها بيزار هستند و احساس پوچي ميكنند و زمينه آماده است و مردم دنيا به ولايت معصومين رو آوردند و اسلام ولايي را پذيرفتند سبب ميشود كه حس اعتماد بنفس و تمزكر فكر خوب و عقل فعال كاربردي ايجاد و استمرار ببخشد ولي سلاطين جور و ظلمه عالم قساوت قلب مي آورد چون ولنگاري و خشونتهاي بيجا را ترويج ميكنند و كاري به انسانيت انسان ندارند و از قدرت و توان مالي سوء استفاده ميكنند و روحيات پرخاشگري و زورگويي بيجا را ترويج ميكنند و روحيات معنوي انسان را سرد ميكنند و اينها همه قساوت قلب است و لذا در روايات شيعه و برخي از اهل سنت ميگويند كه اتيان سلطان جور نرويد و با او معاشرت نداشته باشيد .
از باب نهي از منكر عملاً نشان بدهد كه من با ظالم قطع رابطه ميكنم و با او مخالف هستم و لذا در روايات شيعه و اهل سنت حتي در نهج البلاغه آمده است كه اميرالمؤمنين علي عليه السلام به امام حسن و امام حسين عليه السلام فرمودند « كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً » هميشه ياور مظلوم و در ستيز و مبارزه با ظالمين عالم باش .
يعني بي تفاوت نباشيد و وطن خود را دوست داشته باشيد و اصول انساني را رعايت كنيد و حق حيات براي ديگران قائل باشيد و تا از مهرباني و صميميت و رقت قلب برخوردار باشيد .
برخي چيزها قلب انسان را ميكشد و عقل خوب و درك صحيح را ميكشد و فطرت در انسان از بين رفتني نيست ولي اگر قلب بميرد فطرت زنگار ميگيرد فطرت هميشه توحيدي است و خداوند انسان را بر اساس فطرت توحيد خلق كرده است و بايد مراقب باشيد قلب نميرد و يكي از چيزهايي كه قلب انسان را ميكشد گناه روي گناه است و گناه دنباله دار است و لذا پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در بحار الانوار جلد 70 صفحه 349 حديث 45 و جلد 71 صفحه 194 حديث 22 و خصال شيخ صدوق جلد 1 صفحه 228 و وسائل شيخ حر عاملي جلد 20 صفحه 197 حديث 25417 و ... فرمودند « أَرْبَعٌ يُمِتْنَ الْقَلْبَ الذَّنْبُ عَلَي الذَّنْبِ وَ كَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ ... » چهار چيز است كه قلب را ميكشد و يكي گناه دنباله دار است و ديگري اينكه با نشست و برخاست با زنان لاابالي و زنان هرزه است ( نشست و برخاست انسان با افراد بد عاملي است كه سبب مرگ قلب ميشود و در روايات شيعه داريم كه ابليس لعين فرزنداني دارد كه سه پسر و يك دختر است و بسياري از افراد را همين يك دختر ابليس فريب ميدهد و زمانيكه شهوت به حالت بيجا ميرسد عقل ميپرد و انسان حالت عقلائي ندارد ) .
در مباحث جسمي و خوراكي براي درمان قلب ضعيف ميوه به نافع است و اگر يبوست دارد آب به مصرف كند .
يكي ديگر از چيزهايي كه باعث جلاء قلب انسان ميشود عسل طبيعي بدست آمده از شهد گلهاي غير سمّي است كه قلب را جلاء ميدهد و فوائد زيادي دارد .
ديگر چيزي كه قلب را تزكيه ميكند سيب رسيده است كه گفته شد بهترين آن سيب لبنان قرمز معطر است و بعد از آن سيب گلاب خراسان و بعد سيب زرد است و در روايت منافعي دارد كه از جمله فرح و شادابي قلب است و يكي از مستحبات در خوردن سيب آن است كه اين سيب معطر را اول بو كنيد و بعد بخوريد چرا كه قلب را شاد ميكند .
مطلب ديگر اين است كه جايگاه قلب آدمي مغز است و قساوت قلب و رقت قلب هم مربوط به قلب آدمي است و چون روز زيارتي امام رضا عليه السلام نزديك است ، ايشان فرمودند « وَ أَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ » عقل برتر شناخت نفس است كه هر كسي خودش را بهتر بشناسد و بدن خود را بشناسد و غذا و آشاميدني سالم خود را بشناسد و مصرف كند و روان و روح را بشناسد و بيماري هاي رواني را بشناسد و اگر در او بود آن را درمان كند و چيزهايي كه مخرب روح است ترك كند .
مطلب ديگر توان يك مؤمن و مؤمنه در قلب ايشان است و لذا ممكن است از نظر ظاهري مؤمني ظعيف باشد ولي توان او بسيار بالاست و بيماري ندارند ولي بخاطر قوت ايمان و بخاطر باورهاي صحيح توأم با دانشهاي صحيح كه از مكتب اهلبيت عليه السلام ياد گرفتند تكليف مدار و وظيفه شناس هستند و سپس عمل ميكنند و لذا جنب و جوش لازم دارند و هميشه خير رسان به ديگران است و نيت او هميشه خير است « نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ » و بيشتر از آن توان كارهاي خير ندارد و لذا در اين روايت امام صادق عليه السلام كه چهار هزار شاگرد داشت و امام چهار رئيس اهل سنت هستند و آنها شاگرد امام صادق هستند و ايشان استاد اساتيد است و امام صادق و امام باقر طبيب الاطباء هستند و لذا فرمودند « إِنَّ قُوَّةَ الْمُؤْمِنِ فِي قَلْبِهِ أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّهُ قَدْ تَجِدُونَهُ ضَعِيفَ الْبَدَنِ نَحِيفَ الْجِسْمِ وَ هُوَ يَقُومُ اللَّيْلَ وَ يَصُومُ النَّهَارَ ... » حضرت دو مصداق آوردند .
كسانيكه نارسايي هاي آريتمي دارند و يا برخي از اقسام بوي بد دهان دارند در روايت شيعه ميفرمايند كه سعتر و ملح را مصرف كنند كه ما به آن آويشن ميگوئيم كه بهترين آن آويش شيرازي است و اين آويشن را با نمك مخلوط ميكنيد و اول و آخر غذا بخورد نافع است و براي قلب هم مفيد است .
امام صادق عليه السلام فرمودند كسانيكه قلبشان را ظلمت گرفته است اينجا در خورشت انبياء چيزهايي است كه سبب نورانيت و جلاء قلب گوشتي ميشود مصرف سركه طبيعي انگور عسگري است و هم نورانيت ميبخشد و هم قلب را احياء ميكند .
در آخرين پيشرفتهاي علمي در بحث جلوگيري از سكته هاي قلبي به اين نتيجه رسيدند كه كسانيكه سكته قلبي و عروقي كردند بايد از آبليمو ترش و اسانسهاي شيميايي و فست فودها خداحافظي كنند و بجاي آن در جيره غذايي خود آبغوره طبيعي بگذارند .
امام صادق عليه السلام در 1400 سال قبل فرمودند و متخصيص قلب اكنون به آن رسيدند .
كسانيكه گرفتگي عروق كرونر قلب دارند يعني سه رگ شريان اصلي كه خون رسان و عضله قلب است رسوب گرفته است و در پزشكي جديد آنژيو گرافي ميكنند و بالن ميزنند و گاهي هم اين رگ دوباره روي هم مي افتد و آخر ميفرمايند كه جراحي باز شود و در پزشكي اسلامي بدون اينكه دست به تركيب بدن بزنند هم ميتوانند از انسداد عروق كرونر قلب جلوگيري كنند و هم ميتوانند اين انسداد را باز كنند و در جيره غذايي كرفس بگذارد و كرفس خام مصرف كنند .
اگر هر سه رگ كرونر قلب ايشان گرفته است به مدت دو هفته هر شب از بعد از شام تا زمان خواب يك ليوان آب كرفس خام بخورد و بعد از دو هفته نصف ليوان آب كرفس خام بخورد و بعد از پنج هفته يك ساقه و يا نصف استكان آب كرفس خام مصرف كند .
اگر افراد سالم هم بخورند پيشگيري ميشود و امام صادق عليه السلام هم فرمودند « الْكَرَفْسَ يُورِثُ الْحِفْظَ وَ يُذَكِّي الْقَلْبَ » .
همچنين گلابي رسيده دردهاي اندورن را خوب ميكند و جلاء قلب مي آورد و دردها گاهي روي سينه است كه مربوط به ضعف اعصاب و جوش زدن است و گاهي هم درد منتشره روي جناق سينه است و پخش ميشود و آنژين صدري است و گاهي از پشت دنده هاي قلب بسمت جلو درد شديد است و نزديك از كه نصف بند بيايد كه مربوط به ناراحتي قلبي است .
مردي شكايت كرد و گفت من قلبم درد ميكند و امام صادق عليه السلام به او فرمودند كه گلابي بخور .
مطلب ديگر كسانيكه قساوت قلب دارند و اشك بجا ندارد و گريه بنوع انابه و توبه نصوح است و انابه اشك بجا ميخواهد كه برخواسته از خوف و ترس آگاهانه اي است كه در ظاهر جلوه گر ميشود و پايه همه اينها رفت قلب است و يكي از خوراكي هايي كه رقت قلب مي آورد كه يك رفتار مثبت است و با بيماري دل نازكي فرق دارد و كسيكه كم خوني شديد باشد و قند خون زير 90 و فشار خون زير 9 داشته باشد بيماري دل نازكي دارد و اين بيماري است ولي رقت قلب خوب است و لذا امام رضا عليه السلام فرمودند عدس در جيره غذايي باشد و رقت قلب مي آورد و اگر در هفته اي يكبار باشد كافي است بشرط اينكه يبوست و بواسير نداشته باشد .
از ديگر چيزهايي كه قلب حزين را مسرور ميكند و كسيكه گرفتاري دارد در روايت آمده است كه كدو مصرف كند « إِذَا طَبَخْتُمُ الطَّعَامَ فَأَكْثِرُوا الْقَرْعَ فَإِنَّهُ يُسِرُّ الْقَلْبَ الْحَزِينَ » قلب غمگين را مسرور و شاد ميكند .
همچنين دانه هاي انار شيرين با پرده نازك روي دانه ها هم براي معده خوب است و هم قلب را نوراني ميكند « كُلُوا الرُّمَّانَ فَلَيْسَتْ فِيهِ حَبَّةٌ تَقَعُ فِي الْمَعِدَةِ إِلَّا أَنَارَتِ الْقَلْبَ وَ أَخْرَسَتِ الشَّيْطَانَ أَرْبَعِينَ يَوْماً » انار شيرين هم قلب را منور ميكند و هم هر دانه انار كه به معده ميرود علاوه بر نورانيت قلب شيطان را تا چهل روز كر و گنگ و لال ميكند .
به عبارت ساده چهل روز بيمه عمر است چون ميوه انار هم خون را رقيق ميكند و هم خون را تصفيه ميكند و كسانيكه بيماري رماتيسم مفصلي دارند داروي آنها آلو بخارا و خوردن انار شيرين است و زمانيكه فصل انار نبود ميتوانند رب انار مصرف كنند .
در روايات و كتب تخصصي درباره چاق شدن افراد لاغر داريم كه عواملي كه لاغري منفرد مي آورد : 1 ـ اينكه مكررا صبحانه نخورد 2 ـ كسانيكه پركاري تيروئيد دارند 3 ـ كسانيكه استرس و نگراني مستمر و آشفتگي رواني و درگيري ذهني دارند و اضطراب و دلهره دارند 4 ـ كسانيكه سوء تغذيه دارند و آن را درمان ميكنند و اسانسهاي شيميايي ميخورد ولي غذا و ريز مغزي لازم را نميخورند و لذا بدن كم مي آورد و از حيث ويتامين كمبود ايجاد ميشود و لذا لاغر ميشوند 5 ـ بي اشتهايي است كه به خاطر فقر روي است 6 ـ كسانيكه هر روز حمام بروند 6 ـ كسانيكه ضعف اعصاب دارند 7 ـ كسانيكه تحرك زياد بدون سوخت لازم دارند لاغري مي آورد .
1 ـ در روايات شيعه اگر كسي لاغر است و ميخواهد چاق شود در روايات شيعه و سني آمده است كه اگر كسي مشكل پركاري تيروئيد دارد بايد آن را درمان كند چون پركاري تيروئيد غذا را ميسوازند و هضم نميكند و اگر مشكلي ندارد ولي باز هم لاغر است در روايت داريم كه عايشه ميگويد كه دكترها و اطباء مختلف ميخواستند كه من را چاق كنند ولي من هرگز چاق نشدم و لاغر ماندم و من را سفارش به خيار بوته اي و خرماي تازه كردند كه با هم بخورم و من اينكار را كردم و خوب شدم .
2 ـ مطلب دوم كه تذكر داده شد خوردن بادام شيرين درختي با بادام زميني كه اعراب به آن فستق ميگويند و همچنين انجير است كه با هم خورده شود و هفت تا هفت تا بخورد و از هر كدام يكدانه در دهان بگذارد و با هم جويده شود چاق كننده است .
3 ـ اگر چهل روز هر روز صبح انجير با باديان سبز بخورد چاق كننده است .
4 ـ همچنين خوردن رازيانه آبي بنوع جوشانده اگر باشد مقدار 28 گرم در نيم ليتر آب و حتي گفته شده گياه رازيانه آبي بهترين وسيله براي چاق شدن افراد لاغر است و اين را عطار اصفهاني در كتاب خواص گياهان دارويي صفحه 25 و 26 آورده است .
5 ـ مرباي گردو با عسل درست شود براي فربه شدن خوب است كه در كتاب خواص گياهان دارويي صفحه 928 آمده است .
6 ـ خوردن كنجد كه اعراب به آن سمسم ميگويند و خوردن كنجد مخلوط با بادام شيرين درختي و شكر زرد خوزستان خورده شود مفيد است و در كتاب گياهان دارويي تأليف كاظم كياني صفحه 369 فربهي و چاقي عادي مي آورد .
سؤال يكي از بينندگان : ( از مسكو )
درباره چربي خون بالا توضيح بدهيد ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
اگر كلسترول يا ال دي ال بالاست روزي يك مشت شويد تازه و يا استكان عرق شويد و يا يك قاشق غذاخوري پودر شويد و يا قرص آنتوت مصرف شود و اگر تري گليرسيريد خون بالا باشد وسط نهار يا بعد از نهار يك عدد كدو مسمي با پوست خورده شود و يا بخار پز شود و بعد خورده شود .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي جمشيدي )
در اثر خوردن انگور زياد قند خونم بالا رفت و به 550 رسيد و بر اثر پرهيز به 129 آمد و حدود يك هفته پيش چشمهايم تار شده است و دكتر گفت كه بخاطر قند نيست و مشكلي ندارد و 67 سال سن دارم ، بايد چكار كنم ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
در ميوه ها آنكه قند كمي دارد توت فرنگي و تمشك است و آنكه قند متوسط دارد ميوه هايي مثل مركبات است و آنكه قند زياد است موز و خرما و انگور است پس اينها را افراد ديابتي نبايد بخورد و اگر زير 200 است از سه خرما در 24 ساعت نبايد بيشتر بخورد و اگر پرخوري كند هر روز صبح اول آفتاب نيم يا يكساعت پياده روي آرام در مسير صاف داشته باشد در مريضهاي مختلف بين ده تا 20 واحد قند پائين مي آيد و يك بادام تلخ صبح و يكي شب بخورد كه ده يا 15 واحد قند را پائين مي آورد و عصرانه نصف استكان عرق كلپوره مصرف كند كه ده تا 15 واحد قند خون را پائين مي آورد و اگر هميشه در سال بدن او داغ است و كف دست و پاي او هم داغ است يعني گرم مزاج است اناب و آلو بخارا و تمبر هندي بي نمك را تهيه كند و از هر كدام نيم كيلو باشد و هر كدام را در دو كيلو آب مخلوط كند و بعد از اينكه خيس خورد دانه ها را از آن جدا كند و در هم زن مخلوط ميكند و در ظرف پيركس در جاميوه اي يخچال نگه دارد و هر روز يك استكان صبح و يك استكان شب بخورد و كسانيكه گرم مزاج هستند و ديابتي هستند بين ده تا 15 واحد قند را پائين مي آورد .
اگر سرد مزاج است تخمه هندوانه حنظل را در كپسولهاي ژله معده گوسفند و يا بين خمير نان سنگك بگذارد و بخورد كه در معده باز شود كه قند خون سر مزاجها را پائين مي آورد و اگر قند خون او بالا بود آن را پنج عدد كند .
سؤال يكي از بينندگان : ( خانم رباب از آمريكا )
اگر ممكن است درباره كبد توضيح بدهيد ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
انشاء الله در آينده به اين بحث هم پاسخ داده ميشود .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي رضايي از اصفهان )
خانواده من مريض هستند و سوزش سر دارند و احساس سر درد عجيبي دارند كه پلكهايشان سنگيني ميكنند و با موج راه مي روند و حالت اضطراب دارند و افسرده هستند و قرص تيروئيد هم مصرف ميكنند و اين ناراحتي شدت و ضعف دارد ؟
آثار تيروئيد و پركاري آن چيست ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
اين خانم شما هم كمخوني دارد و هم افت فشار خون دارد و چيزهاي ترش براي ايشان بد است و دواري سر دارد يعني احساس ميكند كه زير كاسه ايشان احساس ميكند كه خالي شده است و عسل رقيق شده صبحگاهي يك قاشق مرباخوري با شير گاو كم چرب خورده شود و بعد از نهار تا مغرب 7 عدد خرما بخورد و بعد از شام تا وقت خواب دو عدد سيب را آب بگيرد و با عسل مخلوط كند و بخورد خوب ميشود .
درباره پركاري تيروئيد اگر يقين كرد كه پركار است در جيره غذايي ذرت بگذارد و نان ذرت مصرف كند .
سؤال يكي از بينندگان : ( آقاي عشقي از تهران )
براي جلوگيري از غلظت خون و مداواي آن چه دستوري دارد ؟
براي تقويت سيستم ايمني بدن چه دستوري داريد ؟
پاسخ آقاي ضيائي :
كسانيكه عرق ريزي زياد دارند و پر تحرك هستند بايد مايعات سالم مصرف كنند و آب و آب گرم مصرف كنند و درمان غلظت خون و پيشگيري از آن هر روز در 24 ساعت 4 ليوان آب آشاميدني سالم و 4 ليوان آب جوش ولرم بخورد و هر 6 ساعت اينكار را بكند و اين آب را بمكد و بخورد و ني بگذارد و اگر غورت غورت بخورد دردهاي كبدي دارد .
در خوراكيها چيزهايي كه خون را رقيق ميكند مثل تمشك و زرشك خام و آلو بخارا و ريواس و اناب است و اينها خون را رقيق ميكند و تمشك و زرشك خام بود در 24 ساعت يك قاشق غذا خوري و اگر آلو بخارا بود روزي 7 عدد كافي است .
اگر كسي غلظت خون و هم رماتيسم مفصلي و هم يبوست مزمن ناشي از تنبلي روده بزرگ دارد اين 7 عدد آلو را در طي روز بخورد و 7 عدد ديگر را در ليوان آب بگذارد و صبح نماز آب آن به همراه خود آلو را بخورد و اين بيماري خوب ميشود .
در زمينه اناب و ريواس اگر كسي غلظت و فشار خون دارد درست است كه اناب و ريواس خون را رقيق ميكند ولي زياد نبايد خورده شود و يك ساقه ريواس كه خورده شود كافي است و اگر يك مشت سرخالي اناب بخورد كافي است .
اين مواردي كه شمرده شد از آسپرين قوي تر است و پرفسور پيتر كوپر درباره وارفارين كه قرص براي غلظت خون است در اروپاي غربي براي كشتن موش از آن استفاده ميشود و لذا تا جايي كه ممكن است براي از بين رفتن غلظت خون از همين مواردي كه نام برده شد استفاده كنند مگر در جايي كه ضرورت ايجاب ميكند .